Ústecký kraj - Ústecký kraj v rámci příprav nového smluvního období na zajištění železniční dopravy od dalšího desetiletí připravuje záměr pořízení bateriově – elektrických jednotek za účelem dekarbonizace a dosažení úspor v oblasti energetické náročnosti drážní dopravy.
Ústecký kraj se hodlá ucházet o dotaci z Modernizačního fondu na pořízení 14 dvouvozových, bateriově-elektrických jednotek (BEMU) s kapacitou 100 – 130 míst k sezení. Míra poskytnuté dotace může dosahovat až 85 % pořizovací ceny železničního kolejového vozidla. Využití těchto vozidel je plánováno na provozním souboru Středohorská železnice II, který zahrnuje soubor linek:
- U12 Osek město – Most – Louny – Rakovník (od prosince 2031)
- U52 Žatec – Louny – Lovosice – Ústí nad Labem (od prosince 2031)
- L2 (Ústí nad Labem -) Děčín – Česká Lípa – Liberec (od prosince 2031)
- U6 Lovosice – Teplice v Čechách (od prosince 2032)
- U11 Jirkov – Chomutov – Žatec – Louny – Litoměřice – Česká Lípa (od prosince 2032)
Nasazení vozidel se očekává s postupným náběhem ve dvou úrovních, a to s ohledem na ukončení stávajících smluvních závazků v prosinci 2031 nebo prosinci 2032.
„Záměr dalších nových vlaků se mi líbí pro jejich bezemisnost a energetické úspory. Pro kraj je to i výrazná finanční úspora při jejich provozu, když podstatnou část ceny za vozidlo může uhradit pomocí dotace. Projekt je zajímavý jak pro kraj kvůli úspoře nákladů, tak i pro stát, který díky bateriovým technologiím může ušetřit při elektrizacích a nemusí elektrizovat 100 % délky linek,“ řekl k tomu radní Jan Růžička pověřený řízením oblasti dopravy.
Předpokládaných 14 vozidel bude zpočátku určeno pro pokrytí prvního provozního stupně zahrnujícího zajištění dopravní obslužnosti na linkách U12, U52 a L2 od prosince 2031. V prosinci 2032 se k těmto 14 vozidlům připojí dalších 12 shodných vozidel, pro které chce Ústecký kraj zajistit financování s využitím podpory případných budoucích dotačních programů. Celkový počet vozidel provozního souboru dosahuje 26 jednotek BEMU, které budou provoz na výše uvedených linkách zajišťovat v období od prosince 2031 (potažmo od prosince 2032) po dobu následujících 15 let, tedy do prosince 2046. Předpokládaný roční proběh vozidel v druhém – cílovém – stupni provozního souboru je cca 3.300.000 vlkm/ročně.
Výběrové řízení na dopravce tohoto provozního souboru je možné s ohledem na běh legislativních lhůt spojených s podáním předběžného oznámení záměru v Úředním věstníku Evropské unie zahájit v srpnu 2025.
Záměr Ústeckého kraje navazuje na Plán dopravní obslužnosti Ústeckého kraje 2022 – 2026, dále na koncepční materiály Ministerstva dopravy ČR, týkající se podpory rozvoje elektrické trakce v České republice a v neposlední řadě na možné dotační tituly podporující obnovu ŽKV za účelem dekarbonizace a dosažení úspor v oblasti energetické náročnosti drážní dopravy.