Děčín - Vítězem programovacího víkendu Děčín City Hackathon se stal projekt komunikační platformy na vylepšení města vlastními občany Děčín 2.1. Shodla se na něm odborná porota v čele s primátorkou města Děčína Marií Blažkovou.
Děčín City Hackathon pořádalo na lodi Cargo Gallery a v učebnách ČVUT Inovační centrum Ústeckého kraje se záštitou města Děčína a náměstka hejtmana Ústeckého kraje Stanislava Rybáka.
Více než 50 účastníků z řad studentů středních a vysokých škol, firem i jednotlivců, 16 mentorů, ale také 48 litrů kávy pomáhalo od pátku 23. do neděle 25. 3. vytvořit z otevřených dat veřejně prospěšné projekty na akci s názvem Děčín City Hackathon. Celkem dvanáct tří-až pěti členných týmů soutěžilo o nejlepší projekt a cenu 20 000 korun.
„Jsem velmi příjemně překvapena kvalitou nápadů i energií mladých lidí, kterým jejich město není lhostejné. Budeme proto také velmi rádi spolupracovat na uvedení těchto projektů do praxe,“ uvedla při vyhlášení výsledků primátorka města Děčína Marie Blažková.
Jako nejlepší vyhodnotila porota děčínský projekt Daniela Másla, Davida Herziny a Markéty Miškovské s názvem Děčín 2.1. Jde o komunikační platformu, která umožňuje městu a jeho občanům vzájemnou komunikaci, zjišťování poptávky na vylepšení města od samotných občanů a stanovování priorit pro řešení. Má podobu webové stránky (www.decin21.cz) i mobilní aplikace a inspirovala se projektem a systémem hlasování občanů, který uplatnil miliardář Karel Janeček v projektu Prezident 21. „Vítězný projekt je geniálně jednoduchý. Stojí na osvědčené metodě budovat koncepty chytrých měst na základě poptávky občanů po konkrétních řešeních. Městům tím dává do ruky jednoduchý, a přitom moderní nástroj, jak přání svých občanů zjistit,“ vysvětluje ředitel Inovačního centra Ústeckého kraje Tomáš Siviček.
„Město Děčín se hlásí ke konceptu chytrého města a projekt Děčín 2.1 se nám víceméně trefil do našich aktuálních potřeb,“ doplňuje k rozhodnutí poroty vedoucí IT odboru děčínského magistrátu Tomáš Kejzlar. Druhé místo obsadil projekt vytvořený týmem ústecké společnosti Adler s názvem Clean City, který pomocí mobilní aplikace umožňuje občanům jednoduše upozorňovat na nedostatky v odpadovém hospodářství (plné, poškozené nebo chybějící odpadkové koše) a třetí místo si odnesl projekt z chomutovské průmyslovky s názvem Smart parking, který opět s pomocí mobilní aplikace řeší parkování ve městě. Hackathon je celosvětově úspěšný formát, v němž 3-5členné týmy složené z programátorů, designérů a kreativních lidí dostanou množství dat a z nich během víkendu musí vymyslet a zrealizovat nějaké vylepšení pro ostatní. Inovační centrum Ústeckého kraje pořádá hackathon už podruhé, v loňském roce se konal v Ústí nad Labem a pokračování City Hackathonu bude putovat i do dalších měst Ústeckého kraje. Na podzim má přitom ICUK ještě vyšší ambice – plánuje česko-saský City Hackathon, který se odehraje na lodi na cestě do Drážďan.